Prima parte o puteti citi aici.
Nu stiu cat din perspectiva mea coincide cu aceea a marii majoritati, deoarece consider ca directorul unei institutii de invatamant ar trebui sa intruneasca o serie de insusiri si atribute care, coroborate, ar trebui sa genereze cresterea calitatii echipei pe care o conduce si, implicit, a calitatii actului educational desfasurat in institutie.
Nu aduc in discutie acum cat de unita sau „inchegata” este echipa de cadre didactice de la Stalpeni si nici daca actul educational de la Stalpeni este unul de calitate. De data acesta voi pune doar cateva semne de intrebare cu privire la ceea ce reprezinta cu adevarat un director de scoala, daca succesul acestei scoli se datoareaza vocatiei sale de lider si daca el ar trebui sa aiba abilitatea sa-si impleteasca acele cunostinte pedagogice, dobandite de-a lungul timpului, cu atributiile ce tin de managementul institutional, dar si cu abilitatea de a comunica cu echipa sa si a media conflictele din interiorul ei.
Instrumentul pe care o sa-l folosesc pentru a creiona un portret cat mai complet al unui director ideal se numeste Analiza SWOT, iar ceea ce veti citi mai jos sunt pareri ale cadrelor didactice de la Liceul Tehnologic I.C. Petrescu, a caror opinie este extrem de importanta, fiind direct implicati si vizati de subiectul seriei „Portretul unui director de institutie de invatamant”. De aceea, vor fi folosite ghilimelele de rigoare.
Pentru cei ce nu sunt familiarizati cu termenul de SWOT, iata o definitie pe care am gasit-o aici:
„Analiza SWOT reprezinta un instrument de planificare strategica care se foloseste cel mai adesea in afaceri, dar si in alte organizatii, pentru a se asigura daca exista un obiectiv clar stabilit si definit, iar toti factorii care au legatura cu dezvoltarea – atat cei pozitivi cat si cei negativi- sunt identificati si abordati.
Pentru a realiza acest lucru, analiza SWOT implica patru domenii de analiza: puncte tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari.
Trebuie remarcat faptul ca, in momentul in care se identifica si se clasifica factorii relevanti, atentia nu trebuie indreptata numai asupra problemelor interne, ci si componentelor externe, care ar putea avea un impact uimitor asupra succesului unui proiect.”
Asadar, in opinia unor profesori de la Stalpeni, luati separat, discutand cu fiecare, analiza SWOT a directorului care, ipotetic, ar trebui sa conduca spre succes educational echipa manageriala a liceului, arata cam asa:
PUNCTE TARI
– „Sa atraga cat mai multe fonduri pentru a dota scoala cu toate cele necesare”;
– „Sa aiba abilitatea sa ma determine sa vin cu placere la serviciu”;
– „Sa fie o persoana calma, dar autoritara, de care sa nu-ti fie frica atunci cand ai o problema si care sa ma sprijine, profesional, atunci cand am nevoie de solutii”;
– „Imi iubesc meseria. As sta in scoala si am stat, neplatita, ore intregi, pentru rezolvarea unor probleme si pentru a o ajuta pe doamna director. Dar si dumneaei, de cate ori aveam nevoie de un sfat sau de o solutie eficienta, era alaturi de mine. Un director bun, trebuie sa acorde importanta si atentie fiecaruie dintre noi”;
– „Un director bun trebuie sa stie sa vorbeasca limba tuturor. Sa se adreseze si parintilor, cadrelor didactice, dar si superiorilor sai si sa pastreze o relatie buna cu inspectoratul scolar, de parteneriat”;
– „Caracterele ultimelor directoare de la noi sunt foarte diferite: una era mai maleabila, puteai discuta cu ea si mai prieteneste, mai lasa de la ea, cealalta e mai „legista”. Nu exista sa fi intarziat la ora sau sa nu-ti faci treaba corect. In litera legii. Fiecare cu stilul sau. Insa organigrama si functia in ierarhia institutiei trebie respectate de fiecare dintre noi”.
PUNCTE SLABE
– „La noi in scoala conflictele, bisericutele , barfa si orgoliile nu stiu daca vor fi vreodate depasite”;
– „Nu as vrea ca atunci cand gresesc sa am impresia ca directorul ma cearta”;
– „Directorul nu trebuie sa favorizeze pe unii sau pe altii. Toti suntem in aceeasi oala, si mi-ar placea sa mi se puna la dispozitie mai multa informatie”;
– „Directorul trebuie sa fie un bun manager, nu sa aiba frustrari personale, pe care sa ni le demonstreze noua. Nici nu trebuie sa dea vina pe ceilalti. Cand are puterea sa faca ceva, ar trebui sa o foloseasca. Noi vointa avem”;
– „Nu avem multe resurse materiale, dar avem creativitatea de a incerca sa le valorificam si pe acelea pe care le detinem”.
OPORTUNITATI
– „Resursa umana de calitate. Doar cateva elemente conflictuale avem aici, care au „contribuit” din plin la construirea unei imagini ciudate a liceului, la nivel de comunitate si de inspectorat scolar. Dar marea majoritate sunt profesori competenti, care isi fac meseria asa cum trebuie”;
– „Context istoric destul de bun. Pe vremuri, in liceul acesta chiar se invata si „se facea carte” la un inalt nivel. Nu trebuie sa-i uitam pe profesorii etalon, acum aflati la pensie, dar pe care sa-i luam ca modele. Si sa punem in practica tot ceea ce am invatat de la dumnealor. Aceia dintre noi care i-am avut profesori sau colegi, la randul nostru”;
– „Spre deosebire de alte institutii de invatamant din tara asta, scoala de la Stalpeni inca functioneaza. Si cu gradinita si cu clase primare (e adevarat, putini copii, clase simultane) si cu scoala generala si liceu. Directorii „au tinut cu dintii”, de aspectul asta, chiar daca de-a lungul timpului s-au mai schimbat profile si s-au mai restrans posturi. De multe ori s-a facut tot ce s-a putut, chiar daca uneori s-a mai gresit”;
– „Valorificarea cadrelor didactice tinere. Multi dintre noi suntem tineri si avem dorinta de a face ceva pentru copiii din comunitatea noastra. Pentru copiii acestia nu am plecat de aici”.
Ca o nota personala as adauga valorificarea experientei colegilor de echipa, dar si certificarea profilului ECONOMIC pentru liceu, asa cum a fost in urma cu cativa ani.
AMENINTARI
– „Sunt timpuri si vremuri ciudate, cu care directorul trebuie sa jongleze”;
– „In contextul pandemiei, de multe ori, directorul trebuie sa acorde mai multa atentie altor aspecte decat celor care tin de actul educational”;
– „Elevii nu mai sunt ce au fost odata. Promovabilitatea este scazuta, spre zero chiar, la liceu. Pentru ca vin elevi slabi, cu note foarte mici la Evaluarea Nationala si, de multe ori, noi abia reusim sa-i aducem de la nota 2.00 la 4.50 – 5.00. Este si asta o „performanta”, pentru ca este progres in conditiile date”;
– Setarea obiectivelor organizatiei. Daca obiectivele tind catre un nivel inferior sau doar se fixeaza pe supravietuirea institutiei, pe pastrarea locurilor de munca ale cadrelor didactice si nu catre performanta si cat mai mare progres, atunci nu stiu daca vom iesi din situatia de fata”;
– „Orgoliile din interiorul intitutiei. Multi ani, cei care nu eram din Stalpeni, am purtat eticheta de „venetici” si aveam sentimentul ca nu vom fi niciodata parte din intreg. Acum, dupa ani si ani de activitate aici, am castigat repectul parintilor, dragostea copiilor, generatii si generatii de elevi formati si m-am integrat si in grupul cadrelor didactice. Nu ar trebui sa existe discriminarea asta: „venetici” si „localnici””.
Acestea fiind spuse, scrise si auzite, prezentate din aceasta perspectiva, SWOT, va lasam pe dumneavoastra sa trageti concluziile si sa ne impartasiti asteptarile personale de la directorul institutiei in care se formeaza si educa, de multa vreme incoace, copiii dumneavoastra si ai nostri, ai tuturor. Cum ati dori sa arate?
Foto: Freepick