Educatia poate fi considerata punctul de referinta al calitatii evolutiei unei societati. Este bine cunoscut faptul ca o societate usor de manipulat este o societate cu oameni needucati, vulnerabili si carora li se serveste modelul unei educatii de masa, precara in esenta sa. Cum spunea cineva,
„daca vrei sa cultivi bostani sunt suficiente cateva luni, daca vrei sa cresti un copac sunt suficienti cativa ani, dar daca vrei sa cresti un OM, nu iti va ajunge o viata.”
Pornind de la aceasta premisa, Gazeta de Stalpeni va propune o serie de articole in care va va fi prezentat cadrul legal, asteptarile cadrelor didactice, ale parintilor, dar si ale copiilor care invata in institutiile de invatamant locale. Totodata va vom prezenta si solutii oferite de specialistii direct implicati in actul de educatie si extrem de bine instruiti, in vederea imbunatatirii calitatii actului educational din comuna. Impreuna, vom incerca sa raspundem la intrebari precum:
- de ce promovabilitatea la examenele nationale este atat de mica la Stalpeni?
- de ce pleaca cadrele didactice de la Stalpeni?
- de ce parintii prefera sa inscrie copiii de varsta prescolara sau de scoala primara la gradinite si scoli din orasele din apropiere?
- de ce elevii nu beneficiaza de resurse educationale conform secolului in care traim?
- cine este direct responsabil de carentele educationale din comuna noastra?
CADRUL LEGAL
Este bine cunoscut faptul ca cei care vegheaza indeaproape asupra desfasurarii unui act educational de calitate sunt, in primul rand, directorii de institutii scolare. De aceea, pe umerii directorilor se afla povara responsabilitatii bunului mers al comunitatii din punct de vedere instructiv-educativ.
In Romania, conform ORDINULUI Nr. 3969/2017 din 30 mai 2017 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea functiilor de director si director adjunct din unitatile de invatamant preuniversitar, emis de MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE si PUBLICAT IN MONITORUL OFICIAL NR. 428 din 9 iunie 2017, conditiile pe care un cadru didactic trebuie sa le indeplineasca pentru a fi eligibil inscrierii la Concursul de Ocupare a functiilor de Director si Director Adjunct sunt urmatoarele:
a) au absolvit cu diploma de licenta/absolvire studii universitare, inclusiv specializarea „Pedagogia
invatamantului primar si prescolar”;
b) sunt membre ale corpului national de experti in management educational, conform prevederilor art. 246
(3) si art. 257 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) sunt titulare in invatamantul preuniversitar, avand incheiat contract de munca pe perioada
nedeterminata, au cel putin gradul didactic II in invatamant sau au dobandit titlul stiintific de doctor;
d) dovedesc calitati profesionale, manageriale si morale, reflectate prin calificativul „Foarte bine” acordat
in ultimii 4 ani scolari lucrati efectiv la catedra in functii didactice sau in functii de conducere din unitati de
invatamant/inspectorate scolare/casele corpului didactic/Palatul National al Copiilor/Ministerul Educatiei
Nationale ori in functii de indrumare si control din inspectorate scolare/functii de specialitate specifice
Ministerului Educatiei Nationale;
e) nu au fost sanctionate disciplinar in ultimul an scolar anterior anului desfasurarii concursului si nici in
anul scolar in curs, in care au functionat sau functioneaza efectiv la catedra, indiferent de perioada in care siau desfasurat activitatea si de functiile ocupate, functii didactice, de conducere din unitati de
invatamant/inspectorate scolare/casele corpului didactic/Palatul National al Copiilor/Ministerul Educatiei
Nationale ori de indrumare si control din inspectorate scolare/functii de specialitate specifice in Ministerul
Educatiei Nationale sau a intervenit radierea de drept a sanctiunii, potrivit art. 248 alin. (3) din Legea nr.
53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa o functie de conducere in invatamant prin hotarare
judecatoreasca definitiva de condamnare penala;
g) sunt apte din punct de vedere medical pentru indeplinirea functiei, conform prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) nu au avut statutul de „lucrator al Securitatii” sau „colaborator al Securitatii”;
i) au avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant, in cazul candidaturilor pentru ocuparea
functiilor de director si director adjunct din unitatile de invatamant care scolarizeaza exclusiv in invatamant
profesional si tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual;
j) au avizul eliberat de asociatiile/fundatiile/federatiile/centrele/planurile care gestioneaza pluralismul
educational la nivel national, recunoscute de Comisia Nationala pentru Alternative Educationale, in cazul
candidaturilor pentru ocuparea functiilor de director si director adjunct .
La prima vedere, se poate considera ca aceste conditii sunt alambicate si prea putin importante. Dar, adevarul este ca, potrivit responsabilitatii enorme atribuite directorilor de scoli la inceputul acestui articol, pregatirea cadrului didactic viitor director trebuie sa fie pe masura. De asemenea, trebuie luat in calcul ca aceste conditii se refera doar la eligibilitatea inscrierii la examen. Concursul, in sine, implica o alta pregatire suplimentara, cunoasterea legislatiei Educatiei Nationale si a managementului educational.
Abia in urma sustinerii acestui examen, extrem de dificil de altfel, un cadru didactic obtine mandatul de director al unei institutii de invatamant, pe o perioada de patru ani. Meritul este incontesabil si obtinut conform legislatiei in vigoare.
Gandindu-ne la toate criteriile de mai sus, este potrivit sa va aducem in atentie, stimati cititori si existenta posibilitatii ca intr-o scoala functia de director sa fie ocupata de catre un DIRECTOR INTERIMAR: In cazul vacantarii functiilor de director si director adjunct din unitatile de invatamant, conducerea interimara este asigurata, pana la organizarea concursului, dar nu mai tarziu de sfarsitul anului scolar, de un cadru didactic titular, numit prin decizia Inspectoratului Scolar, in baza avizului consiliului de administratie, cu posibilitatea consultarii Consiliului profesoral si cu acordul scris al persoanelor solicitate.
In acelasi timp, trebuie amintit faptul ca, in conformitate cu Legea Educatiei Nationale nr 1/2011 conducerea din punct de vedere educativ, administrativ si financiar a unei institutii scolare nu apartine in totalitate directorului, ci Consiliului de Administratie, prezidat de catre Directorul Unitatii Scolare.
Cunoscand aceste detalii, este oare potrivita o comparatie intre un director al carui mandat a fost obtinut in urma unui examen si un alt director, interimar, a carui numire pe functie a fost strict la latitudinea Inspectoratului Scolar Judeten, de cele mai multe ori, politica?
– va urma –
surse:
https://www.isjsalaj.ro/concurs_directori/ORDIN_Nr_3969_CONCURS_DIRECTORI_2017.pdf
https://lege5.ro/gratuit/gezdqmzygyya/directorul-regulament?dp=geydimjzha3tcny