Pe autostrada A 42, Madrid – Toledo, la km 24, în dreptul orășelului Torrejon de Calzada din comunitatea Madrid, apare pe partea dreaptă a drumului Desguaces La Torre, sau Dezmembrări La Torre dacă ar fi să traducem în românește.
Întins pe suprafața a peste 140 de terenuri de fotbal, Dezmembrări La Torre este cea mai mare instalație de acest fel din Europa.
Firma a fost fondată în anul 1982 și a început modest, obiectul de activitate fiind acela de reciclare a fierului vechi și a mașinilor uzate.
Există o legendă urbană legată de patronul Desguaces La Torre, Don Rodriguez Luis Miguel. Cei care îl cunosc povestesc că acesta a început activitatea pe când era elev, cu bani împrumutați de la bunica sa.
Dar pentru mai multe informații avizate chiar din interiorul Dezmembrări La Torre, am cerut părerea unui angajat de la departamentul tehnic, Alejandro Igual (foto):
Reporter: Ce este Desguaces La Torre și cu ce se ocupă?
Alejandro Igual: Desguaces la Torre se ocupă cu reciclarea autovehiculelor scoase din uz, a decontaminării acestora și, de asemenea, cu vânzarea pieselor la mâna a doua, ce rezultă din dezmembrări.
R: Un pic de istorie. Cum a început Desguaces La Torre?
A.I.: Firma noastră și-a început activitatea în anul 1982, la fel ca multe alte instalații de acest fel din acele timpuri, în câmp, cu o baracă, și mașini împrăștiate peste tot.
R.: Ce suprafață are Desguaces la Torre?
A.I.: În jur de 1.000.000 de metri pătrați.
R.: Cum este utilizată această suprafață?
A.I.: Se divide în trei sectoare. O parte este zona unde se dezmembrează mașinile, altă zonă cuprinde halele unde se depozitează piesele care sunt apoi vândute ca într-un magazin și partea unde se găsesc mașinile depozitate și de unde clienții noștri își aleg componentele auto dorite.
R.: Câți oameni lucrează în Desguaces la Torre?
A.I.: Aproximativ 400 de persoane.
R.: Care este procesul de reciclare?
A.I.: Când intră o mașină, în primul rând i se verifică seria pentru a ne asigura că aceasta coincide cu actele autovehiculului. Urmează apoi scoaterea bateriei și a lichidelor, după care se dezmembrează motorul și alte părți mecanice. Este ca și cum se fabrică mașina, dar invers.
R.: Unde se duce fiecare material? Vorbim de tablă, de cauciucuri, de plastice, de geamuri.
A.I.: Problema mare este că o mașină se fabrică din multe materiale puse laolaltă: oțel, aluminiu, plastic, cauciuc sau sticlă. În hala de dezmembrare avem containere distincte în care se depozitează separat aceste materiale. Când sunt pline, containerele sunt luate de firme externe cu care colaborăm. Există și o altă variantă, în cazul mașinilor destul de vechi care nu mai au căutare. Acestea sunt transportate în zona preselor unde sunt transformate în baloți, care apoi sunt preluați de firme externe.
R.: Să înțeleg că acești baloți sunt vânduți, nu?
A. I.: Vânduți, desigur.
R.: Ce se întâmplă cu lichidele care sunt extrase și care, așa după cum afirmați reprezintă materialele cele mai contaminante? Aminteați de lichidul de frână, de benzină, motorină, uleiuri, antigel…
A.I.: Acest proces face parte din lanțul de decontaminare de care aminteam. Înainte, în anii ’80, lucrul ăsta nu se făcea pentru că se lucra altfel. Azi, însă, conform legii dar și a bunului simț, aceste lichide sunt extrase și separate în depozite speciale care mai apoi sunt, de asemenea, preluate de firme externe pentru reciclare. Cu motorina extrasă în hala de decontaminare sunt alimentate camioanele, furgonetele și utilajele noastre, iar benzina este împărțită gratuit angajaților firmei ce dovedesc că au mașini care merg cu acest carburant, în bidoane de 25 de litri, o dată pe săptămână, după o înscriere prealabilă.
R.: Mi-a atras atenția faptul că aici, clienții dumneavoastră își dezmembrează singuri piesele.
A.I.: Având în vedere că o mașină are mii și mii de componente, e clar că nu putem să le depozităm noi pe toate. Extragem și depozităm piesele cele mai importante: uși, capote, faruri, motoare, cutii de viteze, etc. Foarte multe piese rămân pe mașinile care sunt depozitate în parc, pentru ca acolo să le dezmembreze clienții noștri.
R.: Cam câți clienți aveți pe zi?
A.I.: În zilele lucrătoare, sunt aproximativ 1500 de cumpărători, zilnic. La sfârsitul săptămânii, sâmbăta și duminica, ne vizitează în jur de 3000 de persoane, pe zi.
R.: Am observat un alt aspect curios, autobuze care circulă în interiorul Desguaces La Torre…
A.I.: Da, sunt trei autobuze care merg pe un circuit închis. Închipuiți-vă că vorbim de un milion de metri pătrați, dacă ar fi să mergi pe jos, de la un capăt la altul, poate dura și 40 de minute. Iar dacă e foarte cald sau plouă, ai o problemă.
R.: Cam câte mșini intră zilnic în Desguaces La Torre?
A.I.: În medie intră 120-130 de mașini și cam tot atâtea presăm, pe zi. Cu alte cuvinte, cam câte intră, atâtea ies sub formă de baloți.
R.: Ce fel de mașini ajung la dumneavoastră?
A.I.: Tot felul. Mașini vechi de zeci de ani care nu mai reprezintă importanță pentru cumpărătorii noștri, sau prezintă o mică importanță, dar și mașini care au doar puțini kilometri, care au avut un accident mai puternic, iar firmele de asigurări le declară daună totală, pentru că reparația ar fi foarte scumpă. Au intrat și mașini care nici măcar nu au fost înmatriculate. Camionul platformă care le transporta a avut un accident, iar mașinile avariate au fost trimise direct la dezmembrări, cu toate că aveau zero kilometri la bord.
R.: Am înteles că Desguaces La Torre se ocupă și de procesul de radiere a acestor mașini din circulație.
A.I.: Exact. Noi radiem gratuit mașinile din circulație.
R.: Există cereri de piese și din alte zone ale Spaniei?
A.I.: Avem o flotă de furgonete cu care se face repartizarea gratuită a cererilor în toată țara.
R.: Și colectarea de mașini?
A.I.: Colectarea se face, de asemenea, din toată Spania și tot gratuit. Ba mai mult, plătim noi ca să luam aceste mașini. Desigur că plata se face în funcție de anul de fabricație și de starea în care se găsește mașina.
R.: Am văzut o zonă unde publicul nu are acces și unde se găsesc mașini scumpe.
A.I.: Da, acolo sunt depozitate mașini cu valoare mare. Piesele de aici, le desfac doar mecanicii noștri și doar la comandă.
R.: Vorbiți-ne despre prețurile pieselor din Desguaces La Torre comparativ cu prețurile pieselor noi.
A.I:: Vă dau un exemplu edificator. Un far de Mercedes cu un an de fabricație bun, poate costa nou 1800 de euro. Noi îl vindem undeva la 500 de euro.
Termenul cimitir de mașini atât de uzitat în acest sector, a fost depășit de mult, Dezmembrări La Torre fiind azi o modernă instalatație care asigură o reciclare corectă, ecologică și după cum am aflat, de bun simț, în conformitate cu directivele europene în domeniu.
Dacă ar fi să concluzionăm, Desguaces La Torre, în sine, o lume.
O lume care pe langă utilitatea și practicitatea serviciilor oferite, a creat o comunitate a pasionaților de mecanică, nu puțini fiind barbații care vin aici ca într-un Disneyland al adulților.