Întârzierile trenurilor, situație de-acum normală la noi, pe care tot călătorul o ia în calcul conform zicalei românești „știi când pleci, dar nu știi când ajungi”, sunt aproape de neconceput în țări în care poți să-ți potrivești ceasul după sosirea trenului.
Și totuși, există și la ei trenuri care nu vin la timp, excepții ce-i drept, dar situațiile acestea sunt tratate cu maximă seriozitate, iar călătorii sunt recompensați pentru neplăcerile cauzate prin înapoierea banilor plătiți pe bilete.
Începând cu 1 iulie 2024, RENFE, corespondentul spaniol al Societății Naționale a Căilor Ferate din România, își schimbă modul în care va returna prețul biletelor de călătorie pentru întârzierea plecării trenurilor de călători. Astfel, RENFE va înapoia prețul integral al biletelor de călătorie doar pentru întârzieri ce depășesc 90 de minute și nu pentru întârzieri care depășeau 30 de minute, ca până acum.
Acum, la trenurile de mare viteză, RENFE înapoiază călătorilor 50% din costul biletelor pentru întârzieri de până la 15 minute și 100% dacă întârzierile depășesc 30 de minute
Cu noua regulă, compania va înapoia 50% din bani pentru întârzieri de o oră și 100% pentru întârzieri ce depășesc 90 de minute. Prețul biletelor poate fi înapoiat în bani lichizi sau virați în contul bancar.
O altă posibilitate pe care RENFE o propune călătorilor care cer compensații pentru întârzieri este înmânarea unui tichet care echivalează cu 150% din prețul biletului, în cazul în care cumpărătorul optează pentru cumpărarea altui bilet de tren, cu altă ocazie.
Anul trecut, în 2023, RENFE a plătit 42 de milioane de euro călătorilor care au solicitat compensații pentru întârzieri. Conform datelor oferite de către societatea de transport spaniolă, în luna aprilie 2024, numărul călătorilor a crescut cu 20,9% față de aceeași lună a anului trecut, cifra totală situându-se la 499,2 milioane de pasageri.